14. nov
 
Per Olav er en evighetsmaskin
Perpetuum mobile heter det hvis han hadde vært en maskin. Men han gir seg aldri, og er en form for evighetsmaskin, Per Olav Tangen fra Kløfta. Nå er han 64 år og går inn i en stilling som sportssjef i Norges Skiforbund.

Publisert: 17.jun.2018 06:00
Oppdatert: 17.jun.2018 09:32

Som unggutt tapte han sitt hjerte til alpint, og siden den gangen har alpinsporten hatt tilhold i blodpumpa til Per Olav. I løpet av et halvt århundre snakker man om ganske mange generasjoner med aktive idrettsutøvere. De aller fleste innenfor aktiv idrett holder bare ut i en del sesonger før andre ting tar over. Det kan være utdanning, jobb eller familie som ofte stikker av med seieren. Men spør en utøver fra denne tidsperioden om de kjenner Per Olav Tangen, er det utrolig mange som vil nikke bekreftende.

Per Olav har vært aktiv. Han har vært leder. Han har vært trener. Han har hatt sentrale verv i skiforbundet. Han har jobbet med skipreparering. Det er langt enklere å ramse opp hva han ikke har vært innom enn det han faktisk har gjort.

– Hva er det som driver deg?

– Gleden over skisporten, svarer Tangen kontant.

– Men alpint, telemark, randonee, kveldsmøter, samlinger og dugnader i flere tiår?

– Det er lit vanskelig å forklare men jeg føler jo at det er givende. Man får mye tilbake ved å være med på dette, sier han.

Dessuten kjører jeg jo mye sjøl både alpint, telemark og randonee. Jeg er vel på ski tre måneder hvert år, sier han.

I tillegg har jeg jo opplevd utrolig mye. Tenk bare på perioden rundet 1996 da Ullensaker Skiklubb var en foregangsklubb i landet og vi hadde fire utøvere på landslag samtidig. Det var en flott tid, slår entusiasten fast.

– Tenk dessuten på hva jeg har fått lov til å være med på når det gjelder utviklingen både når det gjelder teknikk og utstyr innenfor alpint og telemark-sporten, sier sportssjefen.

STARTET PÅ KLØFTA

Det hele startet på Kløfta. Vi hadde en liten bakke vi kunne bruke der hvor Finn Tybring-Pettersen og familien var sentrale. Det var ikke snakk om heis den gangen. Vi tråkket opp og kjørte ned og hadde det gøy. Samtidig hoppet jeg aktivt for Ullensaker Skiklubb.

Etterhvert ble det mer og mer alpint og han begynte å konkurrere. Da ble det jo en del farting rundt omkring. Lokale arrangement først og deretter andre og større renn.

Han ga seg i 18-årsalderen. Han var en av de beste i Romerike Skikrets, som det het den gangen, men hadde bare lyst til å bli trener i stedet. Og det har han fortsatt med. Han har vært trener siden tidlig på 70-tallet, og det bemerkelsesverdige er at han fortsatt er det.

– Om kort tid er det samling for telemark-landslaget og forberedelsene til kommende sesong er forlengst i gang. Ta en titt på terminlista for verdenscup i telemark og du vet hvor Per Olav Tangen oppholder seg hver eneste helg hele vinteren i gjennom.

– Men sportssjef har du aldri vært?

– Nei, ikke før nå. Jeg satt i telemarkkomiteen i skiforbundet i seks år. For en del år siden opprettet vi en sportssjefstilling som Jo Mork fikk. Han flyttet til Ullensaker og bodde her i flere år og var med på å bygge opp et godt landslag i telemarkkjøring. Thea Smedheim Lunde og Ida Gresaker er to av de lokale kjørerne som var med og hevdet seg i verdenscupen under Jo Morks ledelse. Jo flyttet til Lillehammer og til en annen stilling. Nå var sportssjefsstillingen ledig igjen og denne gangen fikk vi ingen søkere som kunne hoppe inn og ta jobben, og dermed ble det meg, smiler Per Olav.

ANLEGGSMANGEL

– Det er ikke stor aktivitet med telemark-kjøring i din egen kommune nå?

– Nei, vi er nede i en bølgedal. Jeg mener at at aller viktigste for å rekruttere barn og ungdom til vinteridrett i Ullensaker nå, er å få bygd et sentralanlegg i området rundt Rambydalen. I dag er anlegget slitt og det krever vanvittig mye manuell innsats for å holde det åpent. Det er ernormt med dugnadstimer som er blitt gjennomført for å holde alpinanlegget i gang opp gjennom årene, sier Tangen.

– I et slikt skianlegg kan det bli plass til en rekke idretter. Det er ikke bare alpint i Rambydalen, men skiskyting og langrenn har også behov for et slikt sentralt anlegg. Og hvorfor ikke bygge en skikkelig hoppbakke til de yngre på samme sted. Det er lite som skal til for å legge til rette for flere andre aktiviteter også - hele året rundt. BMX-sykling, eksempelvis. Et skikkelig kunstsnøanlegg er en forutsetning, sjølsagt, for å skape kontinuitet i aktivitetene. I vinter så vi hvor viktig det er med mye snø. Det krydde jo av barn og unge både i langrennnsssporet og i alpinbakkene rundt omkring, smiler Tangen.

– Og det aller viktigste er at et slikt anlegg ikke behøver å koste veldig mye, slår han fast.

TIDLIG UTE

En del gutter som var litt yngre enn Per Olav var tidlig ute med å «leke» litt mer enn man fikk lov til i alpinbakken eller hoppbakken. Per Einar Roth, Odd Østgård og Tormod Olufsen, sammen med flere andre, var tidlig ute og arrangerte spesielle freestyle hoppkonkurranser i Hurdal. Og hele kameratgjengen var parallelt med i Ullensaker Vannskiklubb som etterhvert fikk sitt eget senter i Hurdalssjøen.

Roth hadde også ideen til Galdhøpiggrennet, et telemark/randonee-arrangement som i fjor skulle blitt arrrangert for 31. gang. Arrangementet som Ullensaker Skiklubb står bak har Tangen vært rennleder for i 18 år. Sist sesong ble det avlyst for første gang siden starten. Galdhøpiggrennet er landskjent. Der trasker alle deltakerne til starten på toppen før de settter utfor ned til Spiterstulen.

BILER OG BENSIN

Per Olavs far startet tidlig med en besinstasjon på Kløfta. Seinere ble det bilsalg. Nå er det Subaru som har tilhold i lokalene. Per Olav har også jobbet mye med biler. Han jobbet med Toyota fram til 1991 og på Romerike motor i noen år. Nå har han ansvaret for å drifte to St1-stasjoner på Kløfta og Jessheim, samtidig som han fortsatt har ansvaret for familielokalitetene på Kløfta.

Parallelt har han vært med i racingservice-teamet til Swix og preparert ski både i alpint og telemark.

Så hopper Tangen inn i kassebilen som telemark-gjengen får disponere. Den har allerede gått 15 000 kilometer, men det er bare småtterier når Per Olav for fullt kjører Europa rundt med alt utstyret landslaget i telemark-kjøring har behov for.

For utøverne kjører fly, mens evighetsmaskinen Tangen sitter bak rattet i kassebilen på veg til nye skianlegg.

 
– Artikkelen fortsetter under bildet –
LENGE: Per Olav Tangen startet å kjøre alpint på Kløfta som 10-åring. Siden ahr han holdt på.
Telefon: 63 92 27 00 // Tips oss: Skjema »
Ansvarlig redaktør (konst.):Vegard Storbråten Øye »
EUB har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
EUB bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no